Onnistuneen projektin alussa oli suo, kuokka ja Jussi
Mille rakennetaan yrityksen, organisaation tai työpaikan perusta? Se koostuu ainakin asiakkaista, työntekijöistä ja yrityksen johdosta. Yhdessä ne muodostavat yrityksen kulttuurin – sen toimintatavat, käytännöt, sekä odotukset, joita organisaatio asettaa työntekijöilleen ja joita siihen kohdistetaan ulkopuolelta. Nykyisin yrityksissä ymmärretään hyvin toimivan työkulttuurin merkitys. Sen lisäksi, että toimiva yrityskulttuuri tarjoaa paremman ja merkityksellisemmän ympäristön työntekijöilleen, näkyy se tätä kautta myös viivan alla niin tuottavuudessa kuin asiakastyytyväisyydessäkin, eli myös niissä onnistuneissa projekteissa läpi koko organisaation, digiratkaisuista tuotekehitykseen ja markkinointiin.
Yrityksen arvot työkulttuuria ohjaamassa
Yrityskulttuurin muodostumiseen vaikuttavat myös yrityksen toimintaa ohjaavat arvot, olivatpa ne sitten vasta omistajajäsenten ajatuksissa tai jo selkeästi kirjattuna ja kommunikoituna niin yrityksen strategiassa kuin organisaation työntekijöiden arkeen istutettuina.
Fluentian arvot:
- Tarkoituksenmukaisuus
- Sujuvuus
- Asiantuntijuus
Fluentian arvoista keskeisin on tarkoituksenmukaisuus, joka kuvastaa, miksi olemme tässä bisneksessä mukana – haluamme osaltamme tehdä meille rakkaasta IT-alasta asiakaskeskeisempää ja avoimempaa muutokselle. Keskittyä tarkoitukseen – mitä asiakas on etsimässä ja miksi, ja mitä me voimme sille tehdä. Löytää ratkaisut, jotka oikeasti istuvat asiakkaan tarpeeseen. Arvomme kertovat näkemyksellisyydestä, ratkaisujen löytämisen rakastamisesta, ylpeydestäkin. Me olemme teknologiakumppani emme toimittaja. Istumme asiakkaan kanssa samalla puolella pöytää. Meille tärkeitä ovat myös yhdenmukaiset mahdollisuudet, reiluus, osaaminen ja mutkattomuus.
Mutta miten arvomme heijastuvat arkeemme ja tekemiseemme ja näkyvät käytännössä? Juttelimme asiasta asiantuntijoidemme Ramin ja Iiron kanssa.
Miten arvomme näkyvät arkisessa tekemisessä?
- Todella usein näkee esimerkiksi tämän alan työpaikkailmoituksissa mainostettavan kaikenlaista hurlumheitä, monenlaisia kuvauksia erilaisista vapaa-ajanviettomuodoista työporukalla. Yhtään väheksymättä työnantajan järjestämien vapaa-ajan tapaamisten ja kokoontumisten merkitystä, arki on helposti aika täyttä, joten kyllä itseä Fluentian kohdalla puhutteli ajatus siitä, että kaiken keskiössä on loppujen lopuksi itse tekeminen – olennaiset ja sopivat ratkaisut, ja että niitä ratkaisuja saa hakea omalla tavalla.
- Kaikessa näkyy oikeastaan sellainen vapaus – ei pakoteta mihinkään. Sanoisin, että se on sitä asiantuntijuutta niin yrityksen kuin suunnittelijoidenkin puolesta.
- Meillä on asiantuntijatason osaaminen, varsin kokeneen asiantuntijatason, jos saan lisätä. Se myös vaatii tietyn vapauden, että parhaimmat ratkaisut löytyvät. Että sinänsä tämä kulttuuri mahdollistaa sekä meidän asiantuntijoiden palkkatason että ne osuvimmat ratkaisut asiakkaalle. Rahastahan ei toki Suomessa koskaan puhuta 😉.
- Asiantuntijuus ”elää” meidän arjessamme myös niin, että sitä on jo nähnyt sen verran paljon, että vaikkei osaisikaan sanoa juuri kyseessä olevasta tilanteesta, olipa kyse sitten mistä tahansa asiakkaan sovelluksesta, ratkaisusta tai arkkitehtuurista, niin yleensä aina pystyy kuitenkin hyvin sanomaan, miten asia todennäköisesti on ja miten sitä siten kannattaisi lähestyä. Tämän lisäksi löytyy itsevarmuutta sanoa myös asiakkaalle, jos näkee, että asiakkaan alunperin ajattelema malli tai lähestymistapa on väärä.